Warrum.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Warrum.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Warrum..

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

11 September 2011 | Nederland, Amsterdam

.. en als je nou denkt dat het alleen maar 'heet' is op Bonaire, dan heb je 't mis. Het is hier altijd 'heet plus'.
Het is heet en benauwd, het is heet en bewolkt, het is heet en zonnig, het is heet en wolkbreuk, het is heet en extreem onweer, het is heet en heerlijk en het is heet en niet zo fijn.. alle categorien komen ongeveer even vaak voor. Behalve de wolkbreuk en het onweer, die zullen in verhouding minder vaak voorkomen. De laatste categorie zorgt bij velen voor activiteit! Vandaag naar de kapper, want daar is airco of naar de supermarkt, want daar loop je door een soort vrieskist.. het lijkt wel alsof de mate van 'welkom zijn' wordt afgemeten aan de hoeveelheid kou die door de toko / huis / instantie wordt gejaagd.
We hebben vandaag banaan-uit-eigen-tuin gegeten! En ze zijn vurrukuluk! Er zit wel een groot nadeel aan banaan uit eigen tuin.. het zijn er ineens zoveel.. alles is natuurlijk tegelijk geel en eerlijk is eerlijk, 1 banaan is heerlijk, 2 lukt ook nog wel maar om er nu meteen vijf te eten..
Oh ja. Ik zal nog terugkomen op een paar items.. bijvoorbeeld het statiegeld. Dat bestaat hier dus niet. Advies: bewaar de flessen, spoel ze om, doe er water in en stopt ze in 't vriesdeel van je ijskast. In de ochtend neem je de fles mee en gedurende enkele uren ontdooit het water en heb je de hele dag echt koud water om te drinken. Ook is het een feit dat als de electriciteit uitvalt, het ijs in de pet-flessen de rest van de waar langer koud of bevroren houdt. Geen gek advies dus. Maar ja... er zit wel een grens aan de hoeveelheid flessen gevuld met water / ijs, die je in je vriezer wilt hebben..
Ander puntje. Wat ik iedere keer weer bijzonder vind, is dat de wolkbreuken zo plaatselijk zijn. Nu dacht ik altijd op zo'n klein eiland is het weer ongeveer hetzelfde, overal. Je voelt 'm al aankomen: niet dus. Een wolkbreuk is zo plaatselijk.. wij zitten de hele dag in de zon en zien wel de grijze wolken hangen, maar krijgen geen druppel regen, terwijl elders (5 minuten verderop) de wereld zo ongeveer vergaat..
Wat me ook iedere keer weer verbaast, is dat de mensen in het verkeer hier zo ongelooflijk vriendelijk zijn. Je krijgt eigenlijk altijd wel ergens voorrang, je hoeft nooit lang te wachten tot je kunt afslaan of invoegen. Daar zouden we in Nederland nog veel van kunnen leren.. uren heb ik doorgebracht op de hoek Kwartellaan / Sportlaan, wachtend op de mogelijkheid om over te steken en in te voegen.. het zal wel het goede klimaat zijn dat iedereen zo veel vriendelijker en toegeeflijk is op dat gebied! Niet op het gebied van de invloed van de Nederlanders, merk ik nu. Hoewel wij genoten hebben van Dia de Boneiru, schijnen er stevige protesten te hebben plaatsgevonden tegen de veranderingen die zijn ontstaan sinds 10 oktober 2010, toen Bonaire, St. Eustatius en Saba een bijzondere gemeente van Nederland zijn geworden. Nu denk je dat dan bepaalde zaken synchroon lopen met Nederland. Alweer fout! Er is geen wet of regel die overeenkomt met de Nederlandse. Ik wist zelfs niet dat wet- en regelgeving tussen twee landen / gebieden zo enorm anders kon zijn.. voor mij een hele ontdekkingstocht (uitdaging!), maar ook vervelend omdat je nu echt helemaal niet meer weet waar je aan toe bent. AOW? Kinderbijslag? Motorrijtuigenbelasting? Afijn. De protesten richten zich vooral ook op de hoge prijzen van alle goederen en diensten op dit eiland (boodschappen zijn ongeveer 30% duurder dan in Nederland) ten opzichte van de relatieve lage salarissen (ongeveer 30% of meer, lager dan in Nederland). Tja. Ik begrijp wel dat met dergelijke verhoudingen het voor velen echt lastig is om rond te komen. Maar de protesten zijn vreedzaam verlopen, begrijp ik, er deden ongeveer 300 mensen aan mee, maar uit een peiling is gebleken dat echt grote groepen het eens zijn en sympatiseren met deze protesten. Dit is een verhaal dat zeker nog een vervolg gaat krijgen..

• 12 September 2011 - 12:54

Suzanne:

ik zie dat je nu in aruba bent(op de foto?)hopelijk alles kunnen regelen voor janna?lekker die bananen!op de bbq zijn zer ook heelijk, ingepakt in aluminiumfolie met poedersuiker en cointreau..ook dan blijft 5 wat veel..liefs, ook voor janna en het andere meisje, wiens naam ik even kwijt ben..
    suzanne