Nederland op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Nederland op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Nederland op Bonaire

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

27 November 2011 | Bonaire, Kralendijk

Hoewel het nog maar net geleden is dat ik een stukje heb geschreven, wil ik jullie de belevenissen van vandaag toch niet onthouden.. Bizar...
Het begon met Sinterklaas. Zijn intocht hier op Bonaire was vandaag; 1 week dus voor de Goedheiligman zijn verjaardag. Dat is lekker overzichtelijk en scheelt de kids veel stress en de ouders veel geld.. er was sprake van dat hij vroeg (09:00 uur) in de ochtend zou aankomen, dan is het namenlijk nog niet zo warm. Probleem met de hitte is dat dan zijn schminck eraf zweet... Heel plausibel dus! Later bleek gelukkig dat ie toch op de normale tijd van 14:00 uur aankwam, in de haven. Uiteraard wilden we dat niet missen en dat was maar goed ook! Een kostelijk spectakel! Stoere Pieten met stoere zonnebrillen op, die de blits dachten te maken. Er was 1 reus van een Zwarte Piet (Ik heb zelden zo’n grote Zwarte Piet gezien, die zo sjagereinig kon kijken), die gelukkig willend was om te poseren met mijn kids.. En ja.. dan natuurlijk Sint zelf. Een Zwarte Sint, wit geschminckt. Dat wil je toch meemaken? En inderdaad... er liepen straaltjes zweet van zijn witte gezicht af, een vreemd, donker spoor achterlatend... bizar.. Ik heb voor jullie probeerd een en ander op de gevoelige plaat vast te leggen, ik hoop dat dat een beetje gelukt is. Let ook nog even op de palmbomen op de achtergrond.. het blijft onwerkelijk en heeft voor mij nog steeds een ver-van-mijn-bed-show gehalte. Ben erg blij dat ik in deze periode geen kleine kinderen meer heb; hoe leg je een zwarte Sinterklaas en Papiaments sprekende Pieten nu weer uit??
Sint ging met zijn Pieten in een Jeep naar de sporthal en de kids reden met iemand mee en gingen daar ook heen. Ik aan de boodschap, per slot was ik een week weggeweest en de ijskast was leeg. Gister zou bij ons de nieuwe Albert Heijn (alleen heet ie hier van der Tweel supermarkten; hij mag de naam Albert Heijn niet voeren; AH en deze meneer van 67 jaar hebben een conflict..) opengaan, maar dat is niet doorgegaan: automatiseringsprobleempje: de kassa’s deden het nog niet. Toch wel een essentieel onderdeel van een supermarkt... Vandaag wel en ik –kuddedier als ik ben- erheen. Er ligt een knoepert van een parkeerplaats omheen: die was vol... ik zag algauw dat de vertrouwde, nieuwe, blauwe plastick karretjes (die lekkere lichte, die zo fijn zwenken!) klaarstonden en ik toog naar binnen... Ik denk dat ik zeker een kwartier met m’n mond open heb staan gapen... Een giga Albert Heijn, volledig gekopieerd uit Nederland. (Hoewel de heer van der Tweel aangeeft 'met een geheel eigen formule te werken'..) En vol met mensen...
Ze hebben alles.. het begint met pannekoeken en poffertjes en direct daarachter de aardappelen (beetje kruimig), alle verse groenten (boerekool in zakken zoals bekend, hutspot en alle roerbakgroentes), saladebakken zoals we die gewend zijn en appels op een schaaltje met folietje erover.. Brood zoals we dat van AH gewend zijn, alles van de Euroshopper, kaas in alle soorten, kleuren en maten, mandarijnen in een netje en alles op gebied van kruiden, broodbeleg, wasmiddelen, en wat al niet meer. Ook de lay-out, de opstelling, de koelvitrines, kaas- balie, de brood-hoek zijn gekopieerd uit Nederland. En zelfs de vakkenvullers leken rechtstreeks uit Nederland te komen.... Ik waande me in Nederland. Als ik uit mijn verdwaasdheid opkeek, nog met de aankomst van Sint in het achterhoofd, zag ik heel veel donker gekleurde mensen en veel zomerkleding in ‘mijn’ winter-Albert Heijn en was ik heel even de weg kwijt tot ik me weer bewust was van de bizar-heid van deze dag... Heel veel Nederland vandaag, in de Tropen.
Het wonen op Bonaire is nu dus echt geen uitdaging meer! Het is werkelijk Nederland, met nu de Albert Heijn, de DA drogist en de Blokker, de oude traditie van Sinterklaas en oliebollen, de Nederlandse taal en Nederland 1, 2 en 3 op de TV...

En wat we vanavond gegeten hebben? Andijvie-stamp met uitgebakken spekjes en een ouderwetse gehaktbal.. En als toe: hèt appeltaartje van AH, compleet met slagroom...

  • 27 November 2011 - 16:40

    Inge:

    maak me gek, doe ons een appie

  • 27 November 2011 - 17:40

    Marjan:

    Wat leuk weer.Kan me voorstellen dat je lichtelijk in de war raakt. Hier is het echt "hoor de wind waait door de bomen"nat en koud (zeggen ze, in mijn bed is het al 5 weken hetzelfde) Grappig dat de discussie over ZWARTE piet alleen in Nederland een punt is en tussen de donkere bevolking geen enkel probleem lijkt te zijn.

  • 28 November 2011 - 06:23

    Suzanne:

    het ontbreekt er nog maar aan dat je jelle tegenkomt bij het vakkenvullen...die is net begonnen daar..nou ja, niet bij van Tweel...ongelofelijk wat een kostelijk verhaal weer!prachtig ook die echte zwarte piet!!! en de zwarte sint!xx suzanne xx voor alle kinderen ook!

  • 28 November 2011 - 06:26

    Suzanne:

    als wij dit lezen, is er onder het vakje 'reactie plaatsen' een advertentie te vinden, die aangeeft dat we jou kunnen verrassen met 'echte hollandse lekkernijen uit de heimwee winkel.'
    Ik begrijp nu dat je dat niet nodig hebt nu meer....!x

  • 29 November 2011 - 19:51

    AnneMarie:

    Om te gillen, het verhaal over 'Albert Heijn' de zwarte Sinterklaas. Kan me voorstellen dat je van de ene verbazing in de andere valt.... Maar Carola, nu alles is Vernederlands op Bonaire, kom je toch gewoon fijn terug??:-. Met echte zwarte Pieten en een witte Sint!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1064
Totaal aantal bezoekers 92986

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: