Bioscoop - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Bioscoop - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Bioscoop

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

30 November 2011 | Bonaire, Kralendijk

Bonaire heeft dus geen bioscoop. Het heeft een Albert Heijn, een casino, Mangrove bossen, een surf school, maar geen bioscoop. Het heeft wel iets dat er een beetje op lijkt. Een open-lucht-buiten gebeuren, bij Eric en Marloes. Eric en Marloes ken ik al enige jaren en zij runnen een 4-tal appartementjes / studio's in Tera Cora, een wijk bij het vliegveld. Daar hebben zij een ruime tuin en daarin heeft Eric een grote muur gemetseld en die heel wit geschilderd. Onder de Tamarinde boom is een bar gebouwd en er staan verschillende tafeltjes met stoelen. Eens in de week op woensdagavond, wordt er een film vertoond, die Eric heeft gedownload. Dat is Eric zijn taak. Marloes kookt en voordat de film start kan je dus ook mee-eten. De bar is er om de hele avond drankjes aan te bestellen.. De film is gratis, eten en drinken niet. Eric toon alleen de allernieuwste bioscoopfilms, die vaak in Nederland nog niet eens te zien zijn. Je zit dus heerlijk in de tuin, onder de open sterrenhemel en je kijkt dus op een groot scherm naar een prima film, met Nederlandse ondertitels. Je kan er eigenlijk blind heen, je hoeft niet eens te weten van te voren wat er speelt, eigenlijk is het altijd goed.
Een echt heerlijk uitje, iedere woensdagavond! Uiteraard is ‘het ontdekt’ door veel Nederlanders op het eiland en dus wordt het iedere woensdagavond steeds een beetje drukker.. De 'die-hards' (ik inmiddels dus ook) nemen hun eigen stoeltjes mee en zetten die her en der door de tuin heen, voor een goed zicht.
Maar geen bioscoop dus.
Wel de Freewinds. De Freewinds is een 440 feet lang flagship / cruise boat van de Scientology Church. Een voor die kerk, heel belangrijke plek. Het vaart in de Caribbean en houdt lezingen aan boord, en doet alles aan boord wat de Scientology kerk behoeft. Er varen dus veel mensen mee, die aan boord hun religieuze ding doen. Je weet wel: Tom Cruise en John Travolta.. Regelmatig komt dit schip naar Bonaire en ligt er dan enkele dagen tot een week. Vanaf onze porch kunnen we dit schip zien liggen, gezellig ’s avonds met de lampjes!
Vorige week was er een banen / studie markt georganiseerd voor de schoolgaande jeugd van Bonaire. Uiteraard zijn wij wezen kijken en daar konden we kaartjes kopen om 5 VWO te sponseren naar Nederland te gaan om daar geinformeerd te worden over studies en opleidingen. Een goed doel dus. En de sponsoring hield in: een bioscoopkaartje van $ 5,= voor de film ‘The Tourist’ (leuk: Johnny Depp!!), aan boord van de Freewinds.... Yes!!! Wat een kans om aan boord van dat schip te komen! 3 kaartjes dus gekocht en met Sidney en Janna ben ik daarheen geweest... en inderdaad: een echte, heuse, onvervalste bioscoop in de ‘kelder’ van ’t schip! Geweldig! We waren in totaal met zo’n 40 man, precies wat er in de bioscoop past. We werden met alle vriendelijkheid en aardigheid ontvangen, kregen er zelfs popcorn en limonade bij.. Maar eigenlijk nog was de ‘tour’ opweg naar de bioscoop het leukste.. Luxe, grootsheid en weelde.. erg leuk om te zien en heel even mee te kunnen maken. En mocht je je nu afvragen of ik me bekeerd heb tot de Scientology Kerk.. nou nee... toch maar niet..

• 01 December 2011 - 06:38

Suzanne:

wat een leuk verhaal weer!Het lijkt mij spannend, aan boord van zo n schip..eventjes dan...want wil er altijd gauw weer vanaf..maar die tuin met die bar en film lijkt me nog veel leuker!
    Bij ons is het herst geworden, het waait en alle bladeren zijn nu van de bomen af.geen buitenfilm voor ons dus helaas...maar af en toe download tom wat, en kijken we knus binnen..ook leuk hoor!x voor jullie allemaal!suzanne

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1982