The Voice of Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu The Voice of Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

The Voice of Bonaire

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

05 Februari 2012 | Bonaire, Kralendijk

.. en jullie denken dat wij, hier op Bonaire, een beetje zielig zijn, omdat wij niet hebben wat jullie wel hebben. Toegegeven: wij hebben geen Elf-steden tocht. Jullie wel. Maar wat moeten jullie daarvoor afzien!! Weken lang extreme kou, gladheid, sneeuw, ontelbaar veel gebroken botten, angst om te vallen, winterbanden, je huis niet uit kunnen vanwege de gladheid, treinen die vooral niet meer rijden, enorme chaos op de stations, files op alle wegen, sneeuwschuivers, strooiwagens, ijsvrij, bevroren mensen, en last but not least: koude voeten.. Nee, wij hebben geen Elf-steden tocht.. (gelukkig wel TV en Nederland 1, 2 en 3 realtime, zodat wij in onze bikini, zittend naast het zwembad, in 30 graden, met een lekker koel biertje in de hand, iedere minuut van deze Tocht der Tochten kunnen volgen... als we helemaal in de sfeer willen komen, dan zetten we onze Oranje Unox Muts van de nieuwjaarsduik erbij op! )
Maar wat wij wel hebben: “The Voice Of Bonaire”!!!! Gisteravond is de eerste voorronde van start gegaan. Wat valt er te winnen? Een vlieg-ticket naar Nederland om mee te kunnen doen met de Nederlandse voorrondes.. Dus let op, zingend en spingend Nederland: Here Bonaire comes!
Het evenement is gister van start gegaan en werd gehouden bij Eric en Marloes, je weet wel, van de woensdagavond films.. De organisatie was helemaal leuk! De omgeving was dan ook prima, in de tuin van Caribbean Chillout. Een podiumpje met rode doeken, verderop een podiumpje met drie krukken voor de juryleden, een duo presentatie (mannetje en vrouwtje, die zo vaak als mogelijk met 2 vingers -maar liever nog met 4 vingers van 2 handen- het V-teken maakten) , 4 kandidaten en erg veel enthousiast publiek! En we hebben genoten! De opzet was om het zoveel als mogelijk te laten lijken op de Nederlandse versie, en dus draaiden de juryleden zich op hun krukje om, om dan met hun rug naar het publiek en de kandidaten te zitten, terwijl er gezongen werd. De voorzitter van de 3-koppige jury was Hans, de pianoleraar van Janna. Voordat het spectakel begon, maakte ik een praatje met hem en hij was zelf een beetje verbaasd dat hij daar nu was. Ik begreep uit zijn verhaal dat hij nog nooit van de The Voice had gehoord en dat hij zelfs -hij woont hier nu 5 jaar- nog nooit van de Caribbean Chillout had gehoord en er dus ook nog nooit geweest was. Dat van die films op woensdag avond leek hem een goed idee. Hij zou er eens heengaan...
4 kandidaten, 3 meiden, 1 jongen. Voorwaarde was: 18 plus jaar voor deelname, maar ik denk dat ze dan te weinig kandidaten zouden krijgen en dus dat ze dat niet vol hebben kunnen houden.. 4 avonden met 4 kandidaten en 2 van iedere avond gaan door naar de volgende ronde. De jury kiest de winnaar en het publiek (heeeeel hard klappen!!) kiest nummer twee. Dus we zijn nog wel effe bezig, voor er een winnaar is..
De sfeer was echt erg leuk; met zo’n evenement kom je iedereen weer tegen. Heerlijk om snel even bij te kunnen babbelen en te horen wat de laatste nieuwtjes en roddeltjes zijn. Bonaire blijft een kleine gemeenschap, waar dit soort sociale evenementen gebruikt wordt om elkaar te kunnen ontmoeten. Maar ook nieuwe mensen kom je tegen. Zo kwam ik daar Rob tegen. Rob is op vakantie hier op Bonaire, en is hier nu voor het eerst. Al 1,5 dag. Direct in de tweede zin stelde hij: “alles wat een beetje loopt op Bonaire wordt door blanken gerund”. Kijk. En ik ben dus teveel verknocht aan de mensen, teveel 1 met ‘mijn eiland’ om met dat soort uitspraken iets te kunnen doen. Wat een jurk. Wat een enorme ‘makamba’ in de slechte zin van het woord. Bah. Ik had niet eens zin om in de verdediging te gaan en concentreerde me op het zingen van de bloednerveuze kandidaten.. En, echt waar, het zingen was helemaal leuk! Ook het jury commentaar na afloop sneed hout, en dan wordt zo’n zang-prestatie toch een stukje omhoog getild. Ondertussen was Rob begonnen met het afwerken van een hele rij goedkope versiertrucken.. niet alleen runnen ‘ blanken’ lopende zaken, blijkbaar worden ze op ons ‘vakantie eiland’ ook gezien als loslopend wild... pfff.. wat een triestigheid..
Later op de avond kwam ik –gelukkig- Hans tegen. Hans zou met een ‘gezellige’ bus het eiland over toeren en dan overal bier gaan drinken. Hij zou dus niet naar “De Voice” komen, maar zich bezighouden met andere, ontspannen bezigheden... Maar kennen jullie die mop van de versierde bus die het eiland rond zou toeren en overal zou stoppen om bier te kunnen drinken? Die reed dus niet. Kijk. Dat ook is Bonaire. Geen Elf-stedentocht, maar wel een ‘gezellige’ bus die niet rijdt..

• 05 Februari 2012 - 13:04

Suzanne:

jammer dat je rob niet even op zijn nummer hebt gezet.wat een zak.na anderhalve dag...nou ja weet hij veel.s er boven staan dus maar!hier nog geen elfstedentocht, wel een muts op op de fiets en dikke wanten!en maar bij de kachel zitten met een boekje of de pc..zou anders best een zomers drankje willen nuttigen in die gezellige chill out hoor...kan me er met deze temperaturen weinig bij voorstellen!leuk verhaal weeerr!! groetjes en kus suzanne