Waterzuivering - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Waterzuivering - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Waterzuivering

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

23 Maart 2012 | Bonaire, Kralendijk

En? Vragen mensen dan aan mij, En? Gebeurt er nog wat op Bonaire, qua ontwikkeling? En ja, daar merk ik eerlijk gezegd normaal gesproken niet zo veel van.. Ontwikkeling gaat vaak over die dingen die niet zo opvallen. Electriciteit dat niet niet uitvalt, internet dat werkt, een vaste neuroloog op het eiland, wegen zonder gaten, schoon water uit de kraan, .. En ja, dus ook riolering!
Er zijn zo van die kleine voordelen, als je een kind hebt op een actieve school. Janna gaat hier naar groep 8 van de Aquamarin en deze groep had een project: ‘afval’. Binnen dat project stond er een bezoek aan de waterzuivering op het programma en –mijn geluk- daar zijn ouders voor nodig die de kids willen rijden.. Dat wil ik altijd graag bij dit soort uitjes. Niet alleen is mijn dochter dan super trots dat haar moeder er nu wel eens is, maar ook geeft dat een positief gevoel bij de schoolleiding, geeft het de kans om weer even bij te praten met andere ouders en ook om een zicht te krijgen op de klasgenootjes. Maar voor mij is het leuk omdat het me de mogelijkheid geeft dingen te zien en mee te maken op dit eiland, wat anders verborgen zou blijven. Het zal niet gauw een toeristische trekpleister worden, de stinkende, niet ogende, ver weg in de knoek verborgen waterzuivering...
En wat blijkt: ja er wordt dus buiten mijn en velen hun gezichtsveld om toch ontwikkeld op dit eiland! Sinds zomer 2011 (!) is er een miljoen geinvesteerd in een waterzuiveringsinstallatie, onder toezicht van het ministerie, nadat al ruim 15 jaar geen overeenstemming gevonden kon worden over een veel groter waterzuiveringsinstallatie project. Nu dan toch eindelijk maar gestart met een eerste (kleiner) project, het grote project zal dan wel volgen. (Ze zijn er al voor aan het bouwen (zie foto) en maanden hebben we last gehad van opgebroken wegen –leek den Haag wel- omdat er riolering werd aangelegd in Kralendijk en omgeving. Deze riolering zal aansluiten op de grote waterzuiverings installlatie. Wij op de Berg zijn niet urgent en blijven dus met de septic tank zitten: onze poep met mineralen sijpelt wel door in het grondwater, maar voor dat dat bij de zee is..)
Wat doet de waterzuiveringsinstallatie? Onlangs werd ik daar met mijn neus (letterlijk) op gedrukt, toen bij mij de septic tank echt helemaal vol was. Dat merk je dan aan ploppende putdekseltjes in de douche, wat moeizaam leeglopende wc’s en vooral aan de stank... dan is het dus echt nodig dat de grote tank auto komt (“You dump, we pump”), die voor $ 30 of $ 40 dezelfde dag nog je tank leegslobbert.. Kan je er weer een half jaar tegen.. Maar waar gaat dat nu eigenlijk naar toe? Niet een vraag waar je dagelijks bij stilstaat, maar ik nu dus wel. Tot zomer 2011 reed die wagen, vol met zooi, naar de mundi (wildernis) ergens en leegde daar alles. Maar wat bleek... al dat water en al die mineralen sijpelen door de grond en komen in de zee terecht.. op het koraal en dat kan er nu net niet tegen.. Het koraal sterft en daarmee de vis en ook de schildpadden (eea werd op groep 8 niveau uitgelegd) en dat vinden de toeristen niet leuk en die blijven dan weg en dat is niet goed voor de inkomsten! En ja, daar had men het juiste argument te pakken voor de bouw van deze installatie!
Deze tankauto’s vol met onze poep en veel meer rijden nu dus, sinds juni 2011, naar de zuiveringsinstallatie! Daar werd vanmorgen aan de kinderen gevraagd , die tuurden in een enorm vat vol met drab, wat men zoal tegen zou kunnen komen in die drab... Slippers, flessen, kleding, oude machine onderdelen en... ‘ballonnen!’, riep een meisje enthousiast met uitgestoken vingertje wijzend naar een zeer gebruikt condoom...
Ach ja. Uiteindelijk wordt de drab ‘schoon water’ niet om te drinken, maar om een volgend project te kunnen voorzien: het verbouwen van groenten en veevoer. En ja, daar komt een ondernemende boer voor uit Nederland, die een kas gaat bouwen (nee, niet van glas maar van gaas, zodat de beesten en beestjes er niet bij kunnen) en komkommers en tomaten gaat verbouwen. Eindelijk. En veevoer. Voor de geiten, die zijn hier veel en die vreten het eiland kaal, zodat er grote stukken onbegroeide grond ontstaan, die op hun beurt met een beetje regen wegspoelen richting zee.. en inderdaad, daar kan het koraal niet tegen, de vissen en de schildpadden sterven, dat vinden de toeristen niet leuk en dan blijven ze weg en dat scheelt inkomsten... zie hier: wederom een dijk van een argument voor dit project!
We blijven bezig op Bonaire. En van dit soort projecten word ik altijd blij.. zinvol en nodig. En wat kan ik er nu mee? Al die mensen die werken bij de waterzuivering, hebben natuuurlijk een bedrijfsarts nodig... toch?

  • 23 Maart 2012 - 17:55

    Inge:

    Een vaste neuroloog op het eiland???? Is het gelukt....?

  • 24 Maart 2012 - 10:45

    Robin:

    Ik zou wel n bedrijfsarts kunnen gebruiken als ik de hele dag slippers en condooms uit poepdrap mag halen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 2029
Totaal aantal bezoekers 93001

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: