Alles gaat kapot op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Alles gaat kapot op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Alles gaat kapot op Bonaire

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

20 Mei 2012 | Bonaire, Kralendijk

Alles gaat kapot op Bonaire.. Nee, niet Wim en ik, wij zijn nog steeds helemaal, totaal, volledig, gelukkig met elkaar... Maar wel een aantal koppels rondom ons heen. Het lijkt statistisch gezien een veel hoger scheidingspercentage dan in Nederland. Hoe dat komt? Heeft Bonaire zo’n invloed? Sommigen zeggen dat het leven in de tropen een geweldige druk op je relatie geeft... als je dan samen hierheen komt als een soort laatste reddingspoging, dan gaat dat dus niet werken. Anderen hebben last van te veel relaxed-heid en vakantiegevoel en beginnen steeds vroeger op de dag ‘het gezellig te maken’ met veel bier en rum-cola.. Ook dat gaat niet goed, op termijn. Iedere dag vakantie lijkt geweldig, maar jaar in jaar uit...
Mijn bescheiden idee is dat koppels die naar Bonaire komen, vaak een ‘doener / willer’ hebben en een ‘volger’. Het gebeurt niet zo vaak dat beiden hetzelfde verliefde gevoel en het thuiskom effect hebben van Bonaire. De ‘volger’ volgt dus de ‘doener / willer’ die wel verliefd is op het eiland, maar kan hier niet aarden. De muggen steken te veel, de zon is te warm, de Bonairianen doen alles verkeerd en in ieder geval te traag etc... en je ziet dan toch dat op korte of lange termijn de gaten en scheuren in de relatie ontstaan.. (Voor jullie info: Wim en ik zijn beide een ‘doener/willer’ en beiden net zo verliefd op Bonaire... )
Maar niet alleen relaties gaan kapot op Bonaire. Alles gaat kapot op Bonaire. Van ligstoelen (die kunnen niet tegen voortdurend brandende zon), tot aan waterleidingen (te veel wisselingen in waterdruk), electriciteit (te veel piekbelasting), zwembadtrapjes (slecht gemaakt door goedkope beunhazen die niet te achterhalen zijn), auto’s (te veel dirtroads), mobiele telefoons, e-readers, bankcalculators, (tropische regenbuien overleven ze niet), muziekinstallaties (zoute wind), schilder- en houtwerk (zoute wind, zand en tropische stormen), daken en fundering (termieten), airco’s, wasmachines, TV’s, en vooral internet... (ezels die de bekabeling doorknabbelen...) en zelfs mijn rug ging kapot toen ik over de scherpe stenen van het stille strand van Klein Bonaire schoof omdat ik door een grote golf omver werd geduwd, toen wij gister tijdens een super middag varen het optimale Tropisch Eiland Vakantiegevoel ondergingen ... Zucht. Iedere week is weer spannend en iedere week een nieuwe uitdaging.. zo sta je tot je enkels toe in het water van een gesprongen leiding, dan moet je dagen je huis uit vanwege termieten bestrijding, dan weer verzorg je je partner die door het slecht geconstrueerde zwembadtrapje zijn linker knie geblesseerd heeft en dan ben je weer maanden in de clinch met de internet provider die maar niet kan vinden waar het probleem in zit.. en zo kan ik nog wel even doorgaan..wat ik zeg: iedere week een nieuwe uitdaging!! En het bijzondere is: het heeft ook zo z’n charmes...er ontstaan telkens nieuwe problemen en je zucht: ‘ach ja, alles gaat kapot op Bonaire..’. het is niet anders. Schouders eronder en we gaan weer voor de oplossing!
Gaat alles kapot op Boniare? Nee, niet alles... de Kibra Hacha boom gaat niet kapot.. die heeft zulk hard hout, daar is niet doorheen te komen! Deze boom stond vorige week in bloei, dat is maar enkele dagen per jaar en is een werkelijk bijzonder gebeurtenis.. Indrukwekkend, die gele gloed over de berg! Prachtig en ach ja.. al die kapotte dingen... we kunnen ook wel zonder. Zelfs zonder de bijl, die –mocht je die willen gebruiken op deze boom met extreem hard hout - zal breken. Kibra = kapot en Hacha = bijl...

  • 22 Mei 2012 - 21:22

    Suzanne:

    Ha carola en wim!Fijn te horen dat het bij jullie in elk geval niet stuk kan!
    Van willem hoorde ik idd ook wel van die verhalen, vooral van electronische apparatuur in de tropen...het gaat gewoon niet samen!Maar goed, sommige zaken blijven heel toch/en dat is de charme van het eiland!wat een schitterende boom!!!
    xx suzanne

  • 28 Mei 2012 - 17:25

    Simone:

    Ik lees je verslagen met plezier!
    Het geeft echt een goed en werkelijk beeld van Bonaire. En ondanks alles blijf je het zonnetje zien. Groeten Simone

  • 19 Juni 2012 - 20:46

    Paula Buis:

    hartelijk gefeliciteerd
    met je verjaardag Carola
    en met je nieuwe liefde !

    heel erg leuk om je stukjes
    te lezen.

    groetjes van Paula

  • 19 Juni 2014 - 20:06

    Evert:

    even een reactie van mij,
    dat er veel kapot gaat is zo en als je wat moet bestellen of laten maken, vraag dan altijd is het caribische tijd of Europese tijd dat scheelt,
    zelf kom ik 10 jaar in de caribbean maar eigenlijk nog nooit op bonaire geweest.
    zit nu op sint vincent en weet dus wat u bedoeld want ook hier is het precies zo.
    ik ben dan gelukkig erg technisch en repareer echt alles,stroom en staal en aluminium enz,
    had vroeger een eigen bedrijf in rep van scooters en motoren en boten en zelfs kleine vliegtuigen.
    bouw en ontwerp ook mijn eigen wagens,
    mischien is het wel wat voor mij daar op bonaire?
    mijn hobby is duiken en ontwerpen.
    de douane hier op svg is vreselijk en daarom probeer ik weer eens een nieuwe uitdaging zoals reeds vermeld.
    weet niet of iemand me kan gebruiken daar maar waag op deze manier een poging,heb een 20 voet container waar alle spullen die ik bezit inkunnen en vraag wel aan degene die me in dienst neemt of hij ook mijn container wil verschepen is dus nu niet echt ver weg svg.
    dit is wel een serieuze oproep dus ik hoop dat als men dit leest ook zo word gereageerd.
    trabiman@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 2795
Totaal aantal bezoekers 93092

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: