Uit de tuin, in de tuin.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Uit de tuin, in de tuin.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Uit de tuin, in de tuin..

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

31 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Uiteraard heb je hier ook fruitbomen en wij hebben er enkele in de tuin. We kunnen daar de vruchten van plukken.. We hebben een echte, heuse, grote mango boom (palu di mango: daar is het huis naar vernoemd), meerdere bananen bomen en -uiteraard- kokosnoten bomen.. Ik zal wat fotootjes erbij doen, dan kan je 't zien.. Ik dacht dus: "leuk, eten we straks uit eigen tuin!" maar ja. De tuinman was hier van de week en hij vertelde me dat de Lora's (klein soort papegaaitje) gek zijn op mango's, ook als ze groen zijn.. de bananen kan je wel eten, maar gebakken zijn ze lekkerder - dat klopt, dat hebben we al geprobeerd- en de kokosnoten gebruik je eigenlijk alleen voor de melk en die is lauw en beetje laf.. Wel lekker als je er zin in hebt en errug gezond..
Nou, dat komt dus uit de tuin, erin is ook veel te beleven. Behalve onze uitgebreide, kruipende, stekende en angstaanjagende fauna, ook veel echt prachtige vogels; ik heb daar nooit zo'n gevoel voor gehad, maar hier bekruipt me de neiging een boekje erover te gaan kopen en de namen te leren enzo.. Zo veel afwisseling, soorten, kleuren, geluiden etc.
Maar er is meer. Als we de hekken niet dicht houden komen de wilde ezels binnen, die niet alleen de hele tuin kaalvreten, maar ook veel andere schade kunnen aanrichten; ik probeer daar dus maar enige discipline in aan te brengen. En heb ik al verteld over de geiten en de leguanen? Deze laatste zijn rechtstreekse afstammeling van heel vroege prehistorie, alsof onze lieve heer vergeten is deze dieren te evolueren. Bonairianen zijn er gek op en eten ze dus graag. (taste like chicken?) Gelukkig zijn er genoeg op het eiland.. En tot mijn verbazing van de week: een giga landkrab! Ook zo hoog op de berg dus! Echt een vreemd gezicht, midden op straat, als het donker is en je dus geen hand voor ogen ziet, ineens zo'n kruipend beest voor je wielen. Schijnen ook heel erg lekker te zijn.. Ik durf 't niet te proberen..
Import dieren hebben ze hier ook. Van de week was ik uitgenodigd om op een besloten partij vers gerookte paling te komen eten.. Inderdaad heeft deze vriend-van-een-vriend een palingrokerij op zijn porch (!).... Nadat ik samen met de vriend een kilo ganzelever (!) in stukjes had gesneden, gebakken en geserveerd aan het aanwezige gezelschap, konden we onze tanden zetten in warme, net gerookte paling.. Vurrukuluk... Bijzonder..
Er zijn nog meer import dieren.. Komende vrijdag ben ik uitgenodigd om mosselen te gaan eten.. Zeeuwse mosselen, op Bonaire.. Je maakt wat mee..

Wat er ook in de tuin gaat komen: bougainville! Eindelijk, mijn grote wens! Vandaag zijn mijn spullen gearriveerd op het eiland, nu alleen nog maar even alle formulieren invullen, kopieën maken, toestemming vragen, bewijzen aanleveren, vriendelijk glimlachen, geld betalen (inklaringskosten) rekening houden met tropische openingstijden, nog meer formulieren invullen en ik kan het meenemen! Buurman met vriend wil me helpen met tillen en sjouwen, dat kan ik niet meer, en ik zal weer kunnen zitten aan mijn bureau, Janna kan dan weer slapen in haar eigen bed, nadat ze piano heeft gespeeld en we kunnen ontbijten van het rozen servies..
Maar goed. De bougainville dus.. Met mijn spullen komt ook een hele stapel grote, rieten manden mee, en de tuinman heeft al aangegeven daar bougainville in te kunnen planten en dat kan dan bij het hek! Leuk hè! Dan kan ik dat straks ook meenemen naar een volgend huis..

  • 02 September 2011 - 20:37

    Suzanne:


    Liebve Carola en Janna!gaaf hoor, die leguanen!Ik vind ze schitterend, heb ze ook op belize gezien, ze schijnen inderdaad naar kip te smaken, maar ik heb ze dus niet geproefd!
    fijn dat het zo mooi is in de tuin, foto s zien er leuk uit!Maak je ook een foto van het huis?!geef janna een kus van mij/ons !
    liefs uit een dordrecht waar het mooi weer is, toevallig vandaag..!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 93285

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: