Je maakt wat mee op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Je maakt wat mee op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Je maakt wat mee op Bonaire

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

13 September 2011 | Bonaire, Kralendijk

We aten een ijsje bij Lovers, bij DE rotonde. Heel lang is er maar 1 rotonde geweest op Bonaire, maar sinds enige tijd is er nu ook een tweede en een derde rotonde bijgekomen, elders op het eiland. Bij DE rotonde zat heel lang de enige ijsjes verkoper van het eiland, met een vestiging hier en een shopje in de passage, bij de Kaya Grandi (Hoofdstraat..). Sinds kort zijn er twee ijsjesverkopers bij gekomen, Gio’s en Lilly’s, 1 in de Kaya Grandi en 1 op 2 minuten lopen afstand, net om de hoek. Mooie, moderne tenten met een binnenklimaat die doet denken aan de bekende vrieskist. Maar vurrukkuluk ijs, kan niet anders zeggen en heerlijke koffie. En je kan ook buitenzitten, maar dan smelt je ijsje weer zo snel.. Zucht. Wat kan je toch een problemen hebben.. In ieder geval, daar zaten we dus niet, we gingen bij Lovers een ijsje halen. Noem het sentiment, maar ik vond dat Lovers gesteund moest worden, nu het merendeel van zijn ijsjesomzet verdween in de ontwikkeling van het eiland, zich oa uitend in moderne ijsjestenten. We zaten dus buiten ons ijsje te eten. Aan de overkant van de weg liep een man langs met een enorm kruis op zijn schouder. Aan de onderkant van het kruis zat een wieltje, zodat hij het makkelijk mee kon slepen. Het was een bijzonder gezicht. Een grote man, die net als Jezus met zo’n kruis rondloopt. Ik dacht dat hij dat kruis meenam om ergens op een kerk te zetten. Wat kan je anders doen met zo’n kruis? Ik dacht nog: waarom niet gewoon met de pick-up truck...
Tot mijn verbazing stak hij over en hij kwam onze kant op. Hij parkeerde zijn kruis op een parkeerplek een liep af op de ijsjes winkel van Lovers, waar wij dus buiten zaten. Hij liep langs ons en ik zei: “ dat was een leuk filmpje geweest voor You Tube”. Hij antwoordde dat hij al vaker op You Tube had gestaan, maar dat liever niet meer deed. Uiteraard was dat de uitnodiging voor een uitgebeider gesprek.. Hij heette ‘Keith from Amerika’ en hij liep al 26 jaar met dat kruis de hele wereld rond.. was op alle continenten (incl. Antartica) geweest, had de groten der aarde ontmoet, voor enorme mensenmassa’s gepredikt en nu was hij hier.. Hij predikt vrede, het woord van ‘the lord’ voor een ieder die het horen wil.. kleine groepen (zoals ik met de kids) en grote groepen (grootste: 90.000 man).. hij en zijn vrouw. De dag ervoor was hij op Curacao geweest en vandaag dus hier. Zijn vrouw was moe en sliep; hij liep rond op Bonaire. Met dat kruis op zijn schouder. Plan was nog naar Rincon in het noorden en de zoutpannen in het zuiden. Zeer dun bevolkte wegen (eigenlijk wonen er geen mensen langs de lange weg naar Rincon), dus voor wie of wat hij dat dan doet... de krant kwam toen wij met hem spraken, dus daar hoefde het ook niet meer voor. En na zijn wandelen hier op Bonaire, weer verder, eerst terug naar Amerika (daar komt hij vandaan) en dan -geloof ik- ging hij naar bepaalde delen in Afrika. Voor mij kwam hij inderdaad heel Amerikaans, beetje wars van realiteit over. Op mijn vraag of zijn gepredik nu iets uithaalt.. tja, dat blijft natuurlijk vaag. Begin dit jaar was hij uitgebreid in Libie geweest, maar blijkbaar met slechts matig tot geen effect.. Natuurlijk wilde ik vragen hoe dat dan ging met het vliegtuig en dat kruis, waar hij zijn geld vandaan haalt en waarom hij geen kinderen heeft en vooral ook of er geen efficientere manieren zijn om een dergelijke boodschap uit te dragen en of zijn boodschap niet een beetje meer concreet vorm te geven zou zijn.. Maar ja... dat durfde ik allemaal niet.. zo’n eerste gesprek en nu kom ik hem nooit meer tegen, want Bonaire is ‘gedaan’ en van zijn lijstje geschrapt. Of ik nu meer vrede ervaar? Wel heb ik weer een leuk stukje voor jullie!

  • 13 September 2011 - 05:33

    Suzanne:

    nou dat is zeker...was ook een erg leuke foto geweest voor bij mij in de wc...
    jammer dat je al die vragen niet durfde te stellen, was ik ook nieuwsgierig naar..wat een verhaal zeg!was het ijsje lekker?! goed dat je die zaak steunt hoor, dat is heel fijn en getuigt van cheistelijke naastenliefde!

  • 13 September 2011 - 08:42

    Niels En Inge:

    Oh jammer dat je dat alles niet gevraagd hebt want nu blijven wij met al die vragen zitten....... en bedankt!

  • 14 September 2011 - 20:42

    Carola @ Suzanne Ing:

    Tja, de volgende keer zal ik doorvragen... Er komen hier vast nog meer '' vreemdelingen!'

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 93153

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: