Haar - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Haar - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Haar

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

16 September 2011 | Bonaire, Kralendijk

En neem nu m’n haar. Je neemt ‘t mee uit Nederland, maar hier heb je er eigenlijk niets aan. In Nederland kon je er nog wat mee. Smeerseltje hier, moesje daar, krulletje, slagje, fohnen, afijn: urenlang druk met je haar... Wat had ik er toch een hekel aan. Telkens weer dat gefrunnik, gedoe, getut met m’n haar.. Verplicht, anders zag ik er niet uit! Eens per twee dagen.. ach ja. Hier gaat dat wat anders.. Zweten, zwemmen, zon, zout water, zoet water: je snapt: een aanslag op je haar. En na iedere douche, zwemactiviteit, zweetaanval, cremetjes en krulspelden gebruiken, dat gaat natuurlijk niet. Natuuurlijk kan je proberen de fohn erop te zetten, die ik toch heb meegenomen uit Nederland, wat om meerdere reden een beetje dom is.. zo gebruiken ze hier een andere stekker, platte stukjes in plaats van de ronde pootjes zoals wij die gewend zijn. Geen nood! We hebben tussen-stekkertjes die dat euvel verhelpen. Die is snel genoeg gekocht en geplaatst. Maar ja, ze hebben hier 110 volt en geen 220, waar mijn fohn zich het beste bij thuis voelt.. Dat betekent dus dat je een miezerig stroompje blaaslucht overhoudt, waar je haar echt niet van onder de indruk raakt. De fohn is dus geen optie meer. Gelukkig maar; gezien mijn haat/liefde verhouding met dit apparaat hoor je mij niet klagen over deze verbroken relatie!
Maar ja, wat dan wel? Als je niets doet hangt je haar binnen de kortste keren in slierten, plakkerig van zweet en/of water, onverzorgd langs je hoofd. Dat is voor het thuisfront niet zo erg, maar op het werk vind ik dat toch minder. Bovendien: er staan hier overal (hard)blazende apparaten, airco’s en fans. Dus als je langer haar hebt en dat los draagt, dan waait constant je haar in je ogen, je mond, je neus. Dat kriebelt en irriteert en je bent voortdurend bezig om je net te korte haar achter je oren te schuiven, zodat het uit je gezicht is en dat irritante gekriebel over is. Dat lukt dus niet, want je haar is net te kort en wordt dus steeds weer teruggeblazen in je gezicht.. En voordat je je overgeeft aan de krachten van de blaasapparaten, ben je al een hele tijd bezig met deze eindeloze, repeterende handeling..
De oplossing! Eigenlijk hebben velen dat hier, alleen valt dat in het begin nog niet zo op, omdat je er niet specifiek op let.. een korte coupe!! Rigoureus al dat haar eraf! Was het maar mode dat vrouwen kaal waren.. van boven dan. Zover gaat ’t nog niet, maar kort haar, zonder veel poespas.. klinkt aanlokkelijk.. maar helaas ook zonder veel vrouwelijkheid... Ik toch opgelucht met deze oplossing en mijn naderende kapperbezoek medegedeeld aan het thuisfront.. De protesten waren niet van de lucht. Om kort en goed te gaan: het kon en mocht niet. En eigenlijk was ik daar wel blij mee; ik voelde me er ook niet zo happy onder, ben blijkbaar toch ijdeler dan ik wil toegeven..
Maar ja, zit ik nog steeds met dat haar.. voor nu heb ik een oplossing gevonden: ik steek het op! Dan lijkt het kort, maar is het niet. Het sliert niet in m’n gezicht en ziet er redelijk verzorgd uit. Dan kan het langer groeien, tot ik het wel achter m’n oor kwijt kan .. maar ja, met zo’n kort ogende coupe krijg ik weer een bolle toet.. zucht. Dan maar weer afvallen en zo proberen mijn ijdele inborst tevreden te stellen...

  • 15 September 2011 - 16:20

    RUUD:

    Carola , je kan net als de plaatselijke dames, een PRUIK kopen , staat ook wel charmant, zit altijd goed, nietdan.
    heerlijk al jullie belevenissen te lezen.

  • 15 September 2011 - 17:10

    Suzanne:

    wat een problemen..kan me voorstellen dat je er graag de schaar in zet!Zou het ook gewoon doen!!je blijft toch dezelfde mama?alleen met kort haar..lekker makkelijk!maar goed, begrijp dat je nog even twijfelt...de tijd zal het leren!liefs, suzanne

  • 15 September 2011 - 21:48

    Ellen:

    Haar eraf en lange, vrouwelijke oorsieraden om het bolle-toet-effect te verminderen (zwaar genoeg om te blijven hangen in de airco zonder je oorlellen op je schouders te doen belanden)!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 817
Totaal aantal bezoekers 93286

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: