Bonaire is modern! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Bonaire is modern! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Bonaire is modern!

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

25 September 2011 | Bonaire, Kralendijk

Bonaire is modern. Zeker op IT gebied. Hier is alles!! Op alle manieren kan je hier met elkaar communiceren, wat dan ook gebeurt, zeker onder de schooljeugd. Die bezitten allemaal een BB, zoals dat verkort wordt genoemd, BB staat voor Black Berry. Ieder zichzelf respecterende eilandbewoner heeft een BB. Ik word dan ook met argusogen bekeken, ik heb namenlijk een Samsung Galaxy S. Android en dat is iets dat ze hier wel kennen, maar niet echt hebben of aanschaffen, de BB is de norm.. de jeugd loopt dus stoer rond met dat ding achteloos in hun handen en voor iedere zucht, vloek of zegen wordt er gepingd, ge-smsed of gebeld. In Nederland was ik wel wat gewend, maar hier is het intensieve gebruik van deze apparaten giga. Wat moet je ervan vinden? Ik blijf het bijzonder vinden dat je elkaar belt of sms-ed / pingt als je naast elkaar loopt, tegenover elkaar zit of in hetzelfde klaslokaal bevindt. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ook mijn kinderen er in den Haag een handje van hadden om mij even te what’s appen, te smsen of te chatten als ik beneden was en zij boven en zij gewoon te lui waren om de trap naar beneden af te lopen..
Digicell, samen met Chippie de providers van het eiland, doet goede zaken, de winkel staat voortdurend vol. En de service is uiteindelijk maar matig. Uiteraard heb ik ook een lokaal nummer, via pre-paid aangeschaft en in m’n eigen, vertrouwde Samsung gestopt.. Maar binnenkort mag ik me ook een echte eilandbewoner noemen: ook ik krijg voor en van m’n werk een BB! Met abonnement en dat lijkt me heerlijk. Het beltegoed is bijzonder snel op en zo’n pre-paid abonnement is dan dus wel heel erg veel duurder dan een abonnement.. En iedere keer als ik mijn beltegoed heb ge- ‘top-upped’, dan doet mijn sms het niet voor enkele dagen, ben ik telefonisch niet te bereiken en kan ik alleen met heel veel geduld bellen met iemand op het eiland. Ik ben er al enkele keren voor naar de drukke Digicell winkel geweest, en daar snappen ze hoe je eea commercieel neerzet.. je komt met je klacht, die nemen ze heel erg serieus, je toestel wordt afgenomen en naar achter gebracht waar ‘een mannetje’ er iets mee gaat doen. Op dat moment krijg ik de kriebels. Er staat heel wat vertrouwelijke informatie in mijn toestel en nu pakken zij mijn toestel af, buiten mijn zicht. Dus snel weer teruggevraagd. De toezegging: ze gaan het uitzoeken en ik word gebeld, in de loop van de dag en.. dat gebeurt inderdaad! En wonder: ik kan weer sms-en, bellen etc. Hiep, hiep hoera voor Digicell!
Tot het opnieuw gebeurt. Opnieuw beltegoed geactiveerd. Opnieuw terug naar de winkel, want ik kan weer niets. Dan komt het verhaal van een medewerkster dat iedereen er last van heeft en dat het vanzelf over gaat.. dat klopt ook, enkele uren tot dagen later kan alles weer.. Nu maak ik me geen zorg meer. Ik weet nu dat als ik nieuw beltegoed installeer, ik enkele uren /dagen van de wereld verstoken ben. Ik neem het maar voor lief. Is ook wel rustig. Uiteraard krijg ik veel verwijten van mensen die mij proberen te bereiken, ik heb het opgegeven om het uit te leggen. Hoe kan je dit nu uitleggen?
Maar goed. Bonaire is modern. Dat blijkt ook uit de TV’s. Een normale afmeting TV is hier niet te verkrijgen. Giga schermen zijn het, voor minder doen ze het niet. Op zich niet zo duur, rond de $ 500,= voor een grote TV is best te doen. En ook het aantal zenders is gia. Ruim 100, vooral Spaanstalige en Amerikaanse. En uiteraard de lokale zender van Bonaire, Aruba en Curacao. Toch ogen die niet zo modern... Daarbij hebben we ook Nederland 1, 2 en 3, real time.. Dat wil zeggen: jullie kijken Pauw en Witteman rond 23:00 uur, ik om 17:00 in de middag...toch niet echt een tijdstip waarop je nog lekker even ‘Pauw en Witteman’ voor het slapen gaat bekijken.. Op Aruba is dat beter geregeld: daar hebben ze én realtime Nederland 1,2 en 3 én 6 uur vertraagd! Geniaal, toch? Waarom dat op Boniare niet kan... misschien dat ik me eens ga wagen aan een kattebelletje in de ideen-bus..
Draadloos internet hebben we ook (breedband), dus rondom het hele huis kunnen we what’s appen, chatten, mail lezen, internetten, uitzendinggemist kijken, etc. Een zegen, want nu is het voor ons mogelijk veel te facetimen, skypen etc. En dat maakt toch dat het thuisfront dichterbij is. (Tenzij er een stroomstoring is, dan kan er uiteraard niets meer en is zelfs de meest moderne apparatuur waardeloos..)
Maar nu de post. Met al dit soort service op hoog niveau, mag je verwachten dat de post ook mee is gekomen. De meest betrouwbare, langst bestaande vorm van communicatie.. Ach ja. Zal ik het nog toelichten? Begint al met met ‘wanneer’. Geen idee. Geen idee wanneer de post komt, welke dag, hoe laat, zon- en feestdagen, hoe vaak etc. Het is afwachten. Wat wel aardig is, is dat ze hier brievenbussen hebben aan de straat en dat als je iets in de brievenbus doet, je het vlaggetje omhoog steekt. Dan weet de bewoner dat er post is en hoef je niet telkens te kijken als er niets is. (Uiteraard hebben wij dus al meegemaakt dat er wel iets inzat en dat het vlaggetje niet omhoog stond. Gevolg is dus dat we allemaal een keer of drie per dag de brievenbus checken... )
Dan komt het ‘waar’. Mijn post blijkt dus op Kaya Proud terecht te zijn gekomen. Ik heb vanuit Nederland mijn nieuwe adres bij de post doorgegeven; zij sturen mijn post door. Maar de vorige bewoner van mijn huidige huis, is –gelukkig maar- ook verhuisd en heeft zijn nieuwe adres hier bij de post doorgegeven. Kaya Proud dus. Dus al mijn post ging direct door naar zijn nieuwe adres. Voordat ik hier op het postkantoor had uitgelegd dat er een verschil in namen aangebracht moest worden voor het doorsturen van de post naar of mijn of zijn adres... dat is nog steeds niet gelukt, want ik krijg via de makelaar mijn post toegeschoven, die hij daar steeds brengt.
Tenslotte het ‘hoe’. Daar ben ik nog niet goed achter. Ik zie soms een wit autootje van de post rondrijden, dat zal het wel zijn. Dus geen fietsen met fietstassen, geen scooter of ezel. Zou er hier een discussie zijn over ‘korte of lange broek’? Maar wat als het autootje kapot is? Ik vrees dat er dan geen prioriteit ligt bij het rondbrengen van de post.. Dan zal het wel neerkomen op zelf ophalen op het postkantoor... Maar ja, hoe kom je daar achter? Ze kunnen geen briefje achterlaten, en omdat de post toch al zo wisselend rondbrengt, zou ik er pas na weken achter komen dat er geen post rondgebracht wordt.. Je hoort, ik raak al aardig ingeburgerd.. ik begin al te snappen waar problemen kunnen ontstaan, zelfs nog voordat ze opgetreden zijn! (Hoewel ik niet zeker ben van het laatste, de laatste keer dat er post lag in onze brievenbus, is inmiddels alweer ruim een week geleden..)

  • 24 September 2011 - 18:14

    Suzanne:

    nou..het is wel een erg leuke brievenbus!!
    zou allemaal niets voor mij zijn, dat hoor ik wel..ik kan maar net smssen...
    x suzanne

  • 24 September 2011 - 19:46

    Willeke Stouten:

    Hoi Carola,

    Ik kreeg via Sharon de link naar de reisverslag. Erg leuk om te lezen hoe het leven je daar vergaat !

    Wij zijn inmiddels ook geemigreert :) naar Westkapelle in Zeeland en dat bevalt erg goed !

    Geniet van je nieuwe leven !

    Groet Willeke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 786
Totaal aantal bezoekers 93314

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: