Waarom Bonaire? - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Waarom Bonaire? - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Waarom Bonaire?

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

08 November 2011 | Bonaire, Kralendijk

Waarom Bonaire?

En waarom wil je nou wonen op Bonaire? Misschien zie je ’t niet duidelijk, maar Janna heeft op de foto een piep-klein zee-schildpadje vast.. Hoe is dat nou zo gekomen?
Vlak voor Bonaire ligt een klein, onbebouwd, volkomen wild eilandje. Dat heet Klein Bonaire. Vanuit onze porch hebben vrij uitzicht op dit eilandje. 700 hectare groot en alleen begroeid met kleine struiken en cactussen. Vlak voor de kust van Klein Bonaire liggen de mooiste koraalriffen, bijna nog ongeschonden. Snorkelen en duiken juist daar is werkelijk een ongekend fantastische ervaring. Dit koraalrif is onderdeel van het Onderwater Marine Park en ligt in een ‘natuuurlijk’ soort beschermde omgeving, zodat stormen er geen vat op krijgen en het koraal zo dus goed beschermd is tegen beschadigingen. Ooit was Klein Bonaire eigendom van Harry Belafonte, en het liedje “Oh Island in the Sun” komt dus van ‘ons’ Klein Bonaire. Rond de eeuwwisseling is het verkocht aan het eilandbestuur van Bonaire en sinds 2001 beschermd natuurgebied. Je kan en mag er niets: niet slapen, geen bbq, niet bouwen, geen ijsjes verkopen, niets. Je mag erheen met de watertaxi (2 keer per dag) en die haalt je dan enkele uren later weer op. Als je op het eilandje bent, kan je snorkelen, je eigen drinken en eten nuttigen, eindje lopen etc. Het kost je ongeveer 4 uur om helemaal rond te lopen, mochten de rotsen je niet eerder dwingen tot omkeren.. Ik denk dat er maximaal 10 mensen tegelijk op het eilandje zijn, soms, groter is de watertaxi ook niet. Uiteraard kan je met een eigen boot er wel heen, maar ook voor die mensen gelden dezelfde regels: je mag op het –spierwitte- zand liggen of zitten, je mag snorkelen, je boek lezen en zonnebaden.. verder helemaal niets.. dus ook geen afval achter laten, struiken of cactussen kapot maken of.. schildpadden storen!! De strandjes van Klein Bonaire zijn een zeer gewilde plek voor zeeschildpadden om hun eieren te leggen.
Janna had dit weekend een verjaarspartijtje van haar vriendin. Haar ouders hadden een picknick georganiseerd op Klein Bonaire, waar het hele spul met de watertaxi heen is gegaan. En, oh wonder, terwijl zij er waren kwam er een nest kleine zeeschildpadjes uit.. Ze hebben de Schildpadden Stichting direct gebeld en die zijn gekomen. Samen met hen hebben de kids zo’n 34 mini schildpadjes, deels uit het ei zien komen. Vervolgens hebben ze de schildpadjes geholpen naar het water, zodat ze direct weg konden zwemmen, hun –hoop ik- lange, lange leven vervuld van gratie en schoonheid tegemoet .. wat een onuitsprekelijk geluk... daar word je toch even stil van..
En daarom woon je op Bonaire.

• 08 November 2011 - 19:43

Zoma:

Wat een leuk verslag weer. Ik heb je deze side gister aan carry doorgegeven en paula kan het niet vinden. ga volgende weer naar paula toe voor mijn haar en zal haar het dan wijzen. het zijn stuk voor stuk juweeltjes. je ziet alles voor je letterlijk en figuurlijk.

• 08 November 2011 - 19:43

Zoma:

• 09 November 2011 - 10:37

Suzanne:

o dat is echt heel schattig!!!
    x wat wordt je groot janna!!

• 09 November 2011 - 15:29

Jose:

Die Janna is toch ook maar een mazzelkont. Vier jij straks jouw verjaardag daar ook? Ik wil namelijk ook wel kleine schildpadjes in zee helpen, daar voel ik me helemaal niet te groot voor :)

• 16 Januari 2013 - 10:12

Harm Jan:

En daarom ben ik jaloers