Sinterklaas op Aruba - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Sinterklaas op Aruba - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Sinterklaas op Aruba

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

14 November 2011 | Bonaire, Kralendijk

Ja, ook op de eilanden komt de Goedheiligman aan! Compleet met boot, paard en veeeeel Zwarte Pieten.. Janna en ik hebben hem verwelkomd op Aruba.. Nee, je vergist je niet: we wonen op Bonaire en we waren op Aruba.

Er is tussende eilanden (zowel benedenwinds als ook bovenwinds) veel vliegverkeer. Dat komt deels omdat er veel familie tussen de eilanden woont, veel zakelijk verkeer tussen de eilanden plaatsvindt en omdat zieken (met of zonder begeleiding) vaak naar een groter eiland moeten voor consult, operatieve ingrepen etc. Overigens kan dat ook Colombia, Venezuela of een ander Zuid-Amerikaans land zijn, afhankelijk van de aandoening en het contract dat gesloten is tussen het Zorg Verzekerings Kantoor en het betreffende ziekenhuis / specialist.

Dat was gelukkig niet de reden dat Janna en ik naar Aruba afreisden, dit weekend. De reden was gelegen in een ‘teambuildingsdag’ voor het management team van mijn werk. Janna en ik waren uitgenodigd om te verblijven in het meest luxe en mooie resort op het eiland (geloof ik) en waren dan ook met stomheid geslagen over zoveel ‘Amerikaanse mooiheid’ en hebben daar dan ook met handen en voeten van genoten.. Dit is het eerste appartement dat ik ben tegengekomen met 1 slaapkamer (met een 4-persoons bed) en wel 2 complete badkamers, om maar iets te noemen..

Maar goed. Om op Aruba te komen, moet je wel vliegen. Er zijn verschillende vliegmaatschappijtjes, allen met enkele, grotere of kleinere vliegtuigjes. DAE (Dutch Antilles Express) is er 1 van, InselAir, Tiara Air, Divi Divi, EZ air, zijn nog zo wat anderen. Meestal lukt het niet om rechtstreeks van Bonaire naar Aruba te vliegen, dat doet namenlijk alleen Tiara Air. Een vluchtje van 40 minuten. Heerlijk! Maar die vliegt alleen op ma/wo/vrijdag en nog een dag in het weekend. Je bent dus algauw aangewezen op een dubbele vlucht met als centraal overstap punt: Curacao. Gevolg is dat je 2 x 20 minuten vliegt, maar op vliegveld Curacao tussen die vluchten echt uren (3-5 is heel gewoon) moet wachten. En dan bof je als de vlucht niet vertraagd is, want dat is hier schering en inslag en dan moet je maar weer blij wezen dat je uberhaupt nog verder komt..
Janna en ik vlogen dus op vrijdagmiddag 14:00 uur naar Curacao, vertraagd naar 15:00 uur en vanaf Curacao om 17:15 naar Aurba, vertraagd naar 17:45. Maar we zijn er gekomen! Zondagmiddag zouden wij om 14:00 weer terug naar Curacao en toen wij om 13:00 uur op het vliegveld van Aruba arriveerden, bleek onze vlucht helemaal niet meer te vliegen... Het deed me veel denken aan Nederland. Je vliegt hier zoals je in Nederland met de trein gaat. En ach, de treinen doen het niet als de er blaadjes op de rails vallen, hier vliegen ze niet als het regent.. en inderdaad: het regende op Bonaire, zodat ons vliegtuigje ’t niet niet deed en niet naar Curacao => Aruba kwam en wij dus niet weg konden komen... Dus zijn we gebleven bij mijn werkgever en toevallig kwam Sinterklaas deze zondag aan op Aruba! Dat wilden we toch niet missen. Rond 16:00 uur op Wilhelminaplein (alle eilanden hebben in erg veel benamingen van straten, pleinen en gebouwen de Koninklijke familie opgenomen); we waren aan de late kant. We hebben ons gepost en gelukkig waren er medepartners van mijn werk, die er werkelijk een uitje van hadden gemaakt: een groot picknick kleed, wijn, limonade en chips, en veul kinderen.. erg gezellig dus om daarbij aan te sluiten en maar goed ook, want we moesten wel even wachten.. Eindelijk om 18:30 kwam de Goedheiligman voorbij, in 30 seconden, want het begon net te regenen... Sinterklaas in een bakje met een paard ervoor, ik geloof dat ie een bril op had, en heel veel Zwarte Pieten: opvallend detail: ondanks de donkere huid van de Zwarte Pieten, zijn ze nog steeds allemaal geschminkt.. Ik had graag willen zien hoe warm Sinterklaas het had, want diverse jurken, een tabbert en een dikke, lange witte baard moeten dragen in 30 graden, lijkt me geen pretje.. Maar 30 sec. Is wel heel erg snel voorbij, geen mogelijkheid gehad om dat te zien.

Komen we nog van het eiland af? We hopen het.. we hebben een Tiara vluchtje geboekt (rechtstreeks naar Bonaire) om 09:00 uur maandagochtend. Janna te laat op school, maar met deze vorm van overmacht is daar uiteraard begrip voor.

Deze week moet ik woensdag en donderdag nogmaals op Aruba zijn en volgende week, 22 november, moet ik naar de Bovenwinden (St. Eustatius en Saba) en dat schijnt nog veel onzekerder te zijn met vluchten.....

(Op de foto’s een paar plaatjes van internet geplukt van Sinterklaas in de Tropen.. bizar, toch?)

• 14 November 2011 - 12:19

Marjan:

He Carola. Ik geniet erg van je verslagen! Geweldig Sinterklaas op Aruba, ik zie het voor me al die gesmolten chocolade letters in de schoen. Julie heeft dit jaar mee geskeelerd in de intocht van de Sint in Amsterdam. En jedi was hier met een vriendinnetje dus die hebben hun schoen gezet en hartstochtelijk gezongen. Ik hou echt van Sinterklaas gedoe!!!!!

• 14 November 2011 - 13:28

AnneMarie:

Geweldig verhaal dit! Sint met 30 graden. Lijkt me een nachtmerrie! Gaat Janna ook haar schoen zetten;-)

• 15 November 2011 - 10:42

Ellen:

Enne: dat verslag van 'de koningin op de Antillen', komt dat ook nog? ;-)

• 16 November 2011 - 10:09

Jose:

Leuk, sfeervol verhaal. En Zwarte Piet is zwart als roet omdat hij door de schoorsteen moet, hoor. Het heeft niets met zijn huidskleur te maken.

beso