Eerste echte werkdag.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Eerste echte werkdag.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Eerste echte werkdag..

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

06 September 2011 | Nederland, Amsterdam

Eerste werkdag..
Ja, en toen was de eerste, echte werkdag daar! Een mooie gelegenheid om te verhalen over de dagelijkse gang van zaken op Bonaire. Hoe doen we dat nu hier? Om te beginnen start de dag echt vroeg. Logisch, want je wil zoveel mogelijk gebruik maken van het daglicht. Dus vroege start en vroeg einde van de dag. Dat scheelt ook elektriciteit, hoe minder airco’s, lampen etc. er aan zijn. Hoe goedkoper het wordt. Niet alleen de boodschappen zijn duur op dit eiland, op de elektriciteit ‘loop je leeg’, zoals een vriend van mij zo plastisch uitdrukt. Dus-door-de-weeks ligt je eigenlijk rond 21:00 – 22:00 uur op bed.. De airco even aan en na een half uurtje of zo, de airco uit. De fan staat al aan en dan is het prima tot aan einde van de nacht. Ik slaap enkel onder een laken, maar veel mensen slapen nog onder een dekbed, dat voelt namelijk zo vertrouwd.. Dus de hele nacht de airco aan, en dan onder een dekbed slapen.. beetje vreemd (en duur!), in mijn ogen..
Om kwart voor zes in de ochtend gaat de wekker. De meisjes worden dan ook wakker en een ieder gaat douchen. Nu hebben we wel 3 badkamers in het huis. Dat lijkt veel, maar hier is het erg Amerikaans. Iedere slaapkamer heeft z’n eigen badkamer. Soms deel je een badkamer met 2 slaapkamers. Eigenlijk is dat heerlijk! Nooit rijen wachtenden, nooit gedoe met spulletjes enzo, wel veel schoonmaakwerk.. maar het goede nieuws is: ik heb een mw. gevonden die mij wil helpen met het schoonhouden van het huis! Ben daar erg gelukkig mee! Ik ken haar nog van vroeger tijden, toen ik in een ander huis hier op het eiland verbleef en zij ons ook daar heeft geholpen.
Na het douchen, aankleden –uiteraard- en dan zorg ik voor ontbijt, brood mee etc. Sidney skyped dan met haar vader en als ik hem ook nog spreek, komen we al snel in tijdnood! Wel gezellig en een prettig begin van de dag.
Sidney haar school is bijzonder streng. Te laat komen, geen huiswerk gemaakt, materiaal niet in orde: bij herhaling van 2 of 3 keer, betekent dat nablijven.. en dat betekent meteen enkele uren nablijven. Ik denk dat dat strenge karakter ook echt nodig is. Ik merk dat het hier op het eiland de normaalste zaak van de wereld is om afspraken te maken en zonder afbellen, gewoon niet te komen. Ik moet aan die houding nog erg wennen... geeft me ook zorg, want woensdag vertrek ik voor enkele dagen naar Aruba en er komt iemand in huis die voor de kids gaat zorgen.. komt ze dan wel? Gaat dat verder wel goed? Ze rijdt dan in mijn auto, maar onduidelijk voor mij is of ze een rijbewijs heeft.. ik kan me niet voostellen dat al die chauffeurs hier op het eiland, netjes hun rijbewijs hebben gehaald. Er is geloof ik wel een rijschool, maar of die het nu erg druk heeft… bovendien: je rijvaardigheid opdoen op Bonaire.. inmiddels heeft Bonaire 3 rotondes, geen stoplichten en er is maar 1 plek waar je de versnelling in z’n 4 kan zetten… en de meeste mensen komen nauwelijks van het eiland af..
Om 07:00 uur vertrekken we richting de scholen, en dan komen we terecht in de enige file van het eiland… de lange stoet auto’s die hun kroost moet afzetten bij de SGB (Scholen Gemeenschap Bonaire) en de Aquamarin (Basisschool Janna). Bijzonder als je ziet dat ‘de berg’ (Santa Barbara, waar wij ook wonen) leegloopt en achter elkaar tuft naar de school. Erg oneconomisch. Er is wel een schoolbus, maar die haalt de kids op uit Rincon (20 minuten afstand van waar wij wonen) en dropt ze dan bij de verschillende scholen. Er is maar 1 SGB en 1 e-college; er zijn 4 basisscholen, waarvan 2 Nederlands talig.
Maar goed. We hebben wel geluk. Sidney haar school is direct aan de weg naar de school van Janna. We verliezen dus geen tijd met omrijden ofzo.. Daarna ga ik naar mijn werk, een kamer met airco in het ziekenhuis. Vervolgens kom ik erachter dat de eerste patiënt wel gebeld is, maar pas uren later komt opdagen.. agenda in de war, etc. Het zal erbij horen..
Ik heb zowaar 3 patiënten gezien. Tot nu toe lijkt het erg op wat ik in Nederland heb gedaan, dus dat lijkt goed mee te vallen! Of dat zo blijft? Was wel weer erg leuk om echt aan de slag te zijn! Had vanmiddag ook een uitgebreid gesprek met een potentiële andere klant en dan is het fijn om te merken dat je gewenst en welkom bent op het eiland. Het feit dat ik hier woon en dus meer continuïteit kan geven, meer dagen beschikbaar ben en ook nog eens een ‘echte’ (geregistreerde) bedrijfsarts ben, is voor veel werkgevers heel prettig.

  • 07 September 2011 - 18:58

    Suzanne:

    leuk hoor, om zo bij te houden watjij doet..wat een andere wereld he?maar het klinkt wel echt als de jouwe..hoe vind janna het op school?kan ze zich wel goed verstaanbaar maken, of is de voertaal echt helemaal nederlands/ik dacht eigenlijk dat er allemaal van die rare woordjjes tussen zaten..zal ze vast gauw oppikken!groetjes voor jullie allen en succes in aruba!
    x suzanne

  • 08 September 2011 - 02:28

    Carola @ Suzanne :

    Hoi Suzanne,

    Ja, gaat echt fijn hier. Ik voel me op m'n gemak, begin mijn draai te vinden. Ben nu een paar dagen op Aruba voor werk, is ook leuk, maar Bonaire is echt vele malen fijner... Janna heeft het naar haar zin op school. Ze is goede vriendinnen met echt leuke meiden met hele fijne ouders. Ik had er stiekum op gehoopt dat ze haar draai snel zou vinden, maar dit is boven verwachting. Ik hoop snel weer een dagboek te kunnen schrijven. Er is zoveel te vertellen! Liefs voor jullie allen!

    Ayo, Carola 

  • 09 September 2011 - 08:11

    Marjan:

    He Carola
    Zo te horen ben je al aardig "ingeburgerd" Blijf het vreemd vinden dat het leven daar zo prijzig is. Kun je voor de electra niet iets met zonnepanelen ofzo doen? Ik mail je binnekort ff prive
    Kusss Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 93158

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: