Winkelen op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Winkelen op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Winkelen op Bonaire

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

31 Oktober 2011 | Bonaire, Kralendijk

Winkelen op Bonaire.
Eigenlijk hebben we hier alles. En voor een klein eiland als Bonaire, blijf ik dat bijzonder vinden. Grote containerboten voeren dagelijks ongelooflijk veel goederen en eten aan en dat wordt dan verspreid over het eiland. En soms is de boot vertraagd, is er een container zoek geraakt, had de kapitein een vrije dag, regende het of wat dan ook en dan zijn er drie dagen geen tomaten en geen komkommers op het eiland verkrijgbaar. Het meest bijzondere aan dit geheel vind ik dat ‘men’ blijkbaar weet waarom een container niet gelost is. Geen idee hoe dergelijke informatie zich zo snel kan verspreiden over dit eiland. Zo hoorde ik vanwege die tomaten, dat dat was omdat er een container overboord was geslagen.. of dat waar is, weet ik natuurlijk niet, maar het gerucht gaat...
Afijn. We hebben hier dus alles. Het is net Nederland. Een grote supermarkt: waar zelfs rietsuikerstroop, poffertjesmeel, boerenkool (ja, echt waar, in glazen potten van HAK!), speklappen, kaakjes van Verkade en alles van Jumbo huismerk verkrijgbaar is. En net als in Nederland wordt er op de hoek een nog veel grotere supermarkt bijgebouwd, een echte, Nederlandse Albert Heijn. De bedoeling is dat deze nieuwe Albert Heijn in december opengaat. Mooie timing, zo voor de feestdagen. Kunnen we een Kerst Excellent vieren.. Het gonst op het eiland.. ‘ zal wel erg duur worden die Albert Heijn, maar het hele eiland gaat daar natuurlijk boodschappen doen..’
De supermarkten praten over ‘samenwerking’ maar eigenlijk geloof ik daar niet zo in. Samenwerking tussen Jumbo en Albert Heijn? Het is net Nederland, en dus zal er gevochten gaan worden voor de gunst van de consument en er zal (hopenlijk) een echte prijzen-oorlog gaan ontstaan! Ze mogen elkaar van mij helemaal de bodem in concureren (bij wijze van spreken, dan), als daarmee de prijzen weer op een normaler niveau terecht komen. Per slot staat Albert Heijn bekend om zijn uitstekende logistieke kwaliteiten, dus die containers zullen niet zo gauw meer ‘verdwijnen’ en daarmee kunnen de pijzen aangepast worden naar meer normale inkoop+vervoer+opslag prijzen..
Mijn moeder is hier net 2 weken geweest en had veel eten voor ons ‘arme sloebers op een derde Wereld Eiland’ meegenomen. Helemaal blij met de meegebrachte pepernoten en chocolade letters.. maar ja.. die waren hier eerder dan in Nederland en had ik dus ook al voor een deel in huis.. (Want op=op, dat geldt hier wel!). Mijn moeder viel voortdurend van de ene verbazing in de andere over wat er allemaal te koop is en heeft me nu- met haar hand op haar hart- beloofd geen eten meer mee te nemen! Geen kaas, geen drop en geen gevuld speculaas.. (Misschien een Kerstkrans van de Warme Bakker??)
Maar voordat Albert Heijn haar deuren opent, is Leen Bakker open gegaan. Kunnen we eindelijk tafelkleden kopen. Ik zei het al: het is net Nederland.. er is al een Blokker, veel onnodige spullen en een beetje duur en een DA drogist met zelf-schep drop en Andrelon Shampoo. Het wachten is nu op de Gamma, de Hans Anders en de rookworsten van de Hema.. En dan nog iets leuks: er is hier zelfs een Ikea! Dat geloof je niet, he? Maar in een grote garage worden huishoudspullen van Ikea verkocht (Ikea prijs + opslag) en je kan de rest van Ikea allemaal bestellen, dan komt dat met de volgende container mee. Als die niet zoek raakt of overboord slaat, uiteraard..

  • 01 November 2011 - 21:54

    AnneMarie:

    Hi, Als ik dit zo lees ik het gewoon Nederland! Wat doe je daar nog:-). Gewoon lekker terugkomen. Vindt Jasmijn ook fijn.

    Alleen het warme klimaat missen we hier. Hoewel, het wordt deze week 18 graden. In het zuiden des lands mogelijk 20.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 2877
Totaal aantal bezoekers 93155

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: