Bon Aña nobo! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Bon Aña nobo! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Bon Aña nobo!

Door: Carola Roeters

Blijf op de hoogte en volg Carola

01 Januari 2012 | Bonaire, Kralendijk

Ja, ook op Bonaire is 2012 begonnen! En hoe kan dat beter dan met extreem veel vuurwerk en een tradionele nieuwjaarsduik.. Wat een geluk: ik mocht 2012 beginnen met mijn drie kinderen bij me. Helaas moest Oma in Nederland blijven, maar volgend jaar is ook zij weer van de partij!
Wij wonen ‘op de berg’ en gelukkig heeft ons huis een geweldig dakterras. Al vanaf augustus verheugden we ons op het vuurwerk-schouwspel op oudjaarsavond... en dat bleek terecht! En wij bofferds op Bonaire, wij vieren 2 keer oud en nieuw! De eerste keer om 19:00 uur, dan is het in Nederland middernacht, en dan natuurlijk om 00:00 uur. Dus twee keer vuurwerk en twee keer geen doorkomen aan met de sms, ping, what’sap, talk, etc. (ja, we doen aan alles mee, hier op dit eiland!)
Van de zuidpunt tot ver in het noorden van het eiland hebben wij vrij uitzicht. En de resorts maken er een wedstrijd van om het mooiste vuurwerk af te steken.. ik hou wel van dat soort wedstrijden, waarbij anderen de voordelen hebben van onderlinge competitie! De prijzenoorlog bij de supermarkten hier is ook zo fijn, maar daarover een andere keer.
Niet alleen de resorts maken er een wedstrijd van, ook de mensen onderling hechten blijkbaar veel waarde aan veel, veel meer, nog veel meer vuurwerk, ook al hebben ze geen nagels om hun gat te krabben.. wij profiteren ervan! Zo stonden we met z’n allen met onze sterretjes (ja, geen oud en nieuw zonder sterretjes!) op het dakterras te genieten van een waanzinnig schouwspel, waar maar geen einde aan leek te komen.. (tja, ieder voordeel heb z’n nadeel).
En vanmorgen de traditionele nieuwsjaarduik, bij Plaza! En ja, oh wonder, ik heb de kinderen kunnen wakker maken en op tijd uit hun bed kunnen krijgen.. half tien in de ochtend is voor mijn kinderen echt heeel errug vroeg...
We dachten: ‘even plonzen’ en dan weer terug. Maar dat was toch niet helemaal zo. Een nieuwjaarsduik op Bonaire is natuurlijk geen kunst aan: sterker nog: zwemmen in de zee in december is waar mensen erg veel geld voor betalen en hele lange reizen voor maken.. maar bij Plaza proberen ze er toch een winters sfeertje aan te geven, door een ‘bikkelbad’ op het strand neer te zetten, dat is een bad gevuld met ijsblokjes, waar je je in kan wentelen.. om nou te zeggen wat waren er veel ‘bikkels’ op het strand.. ik heb er misschien 5 mensen in zien gaan, van de ruim 200 aanwezigen.. Maar goed. De sfeer werd opgeluisterd met harde muziek, met inspirerende teksten als “ we zijn geboren om te zuipen, oh, oh, oh, oh” en “wo gibt es denn die geile Fest?” waarbij ik het vraagteken goed kon begrijpen, want op nieuwsjaarochtend zie je op het strand van Plaza wel zo’n 200 katerige, slome en nog niet uitgeslapen mensen, maar natuuurlijk geen “geiles Fest..”
Qua ‘lachen’ zag ik een stel verkleed als piraten (zij in een rolstoel en hij duwend het strand op en de zee in!) en ik zag iemand met een paar Friese doorlopers om zijn nek; ik hoop voor hem dat hij die tijdig afgedaan heeft, want de vissen zouden van dergelijk tuig totaal ontregeld kunnen raken.. maar verder wachtte iedereen braaf tot ze eindelijk dat water in mochten om af te koelen.. uiteraard allemaal met die fantastische oranje / rood, wit, blauwe ijsmuts op hun hoofd! Eerlijk gezegd: dat was wel om te lachen, al die kinderen, al die volwassenen, al die oude, gerimpelde mannen en vrouwen in badkleding, bruinverbrand met zo’n idiote muts op hun hoofd, alsof het dagelijkse kledij was, geduldig wachtend..
Maar daar kwam dan toch het verlossende startsein en iedereen rende het water in! Uiteraard was er een wedstrijdelement en werd er voortdurend omgeroepen hoe koud het Noordzee water wel niet was, en wat onze vrienden en familie in Nederland toch moesten afzien met de nieuwsjaarduik.. Ik, domme mama, was vergeten om de waterschoenen mee te nemen, en de branding van Plaza is vol met scherpe stenen en dood koraal.. de spurt van Janna eindigde dan ook met een flinke snee in haar voet, maar dat mocht de pret niet drukken: bier, erwtensoep en rookworst was er voor iedereen na afloop, en dat op een brakke, lege maag, in de brandende zon.... Nederland op Bonaire; het blijft geforceerd, maar zo leuk!

Ik wens al mijn volgers, nieuwe en oude lezers, vrienden, familie en collega’s, een heel saamhorig 2012 toe, met veel warmte, zon, gezondheid en geluk. Bonaire en Nederland: stapje voor stapje steeds een beetje dichter bij elkaar..

  • 01 Januari 2012 - 19:22

    Suzanne:

    nou dat ziet er inderrdaad zeer zomers uit!!heel leuk!heerlijk, dat jullie (bijna) compleet zijn deze oud en nieuw!!ik wens jullie allemaal een mooi en gezond 2012 toe!!! liefs suzanne

  • 01 Januari 2012 - 19:56

    Marjan:

    Ha, Gelukkig nieuwjaar!!! Leuk verhaal weer. Ben je in Nederland wel eens bij de nieuwjaarsduik geweest???Veel plezier nog met de kids en tropische oliebollen. Liefs, M

  • 03 Januari 2012 - 22:43

    Suzan En Dick:

    IJsblokjes horen ook in een glas... Happy newyear vanuit miezerig maar heel gezellig Vlierden! Veel plezier nog dames. X

  • 10 Januari 2012 - 12:10

    Paul:

    I am always very excited to read
    your stories about Bonaire.
    I think, you will be also a
    very good bookwriter.
    Regards
    Paul

  • 18 Januari 2012 - 12:31

    Column:

    Geachte mevrouw Roeters,

    Met veel interesse volg ik uw verblijf op Bonaire, veel aspecten van het leven op het Caribische eiland komen aan bod.

    Zelf ben ik een website aan het bouwen over Bonaire 'Beautiful Bonaire'

    Een onderdeel van de site is een periodieke column over een Bonaire gerelateerd onderwerp die ik zelf schrijf

    Vindt u het leuk om een keer een stukje voor deze column te schrijven over uw ervaringen op het eiland?

    Ik zie uw reactie graag tegemoet,

    Richard

    richard@beautiful-bonaire.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Sinds maart 2020 wonen wij, mijn man Wim en ik, in Portugal. Na een mooi leven op Bonaire, waar we als neuroloog, bedrijfsarts en duikerarts gewerkt hebben, nu een totaal ander leven op een portugese wijn-quinta. Ons pensioen is hier begonnen en op deze plek kan iedereen lezen hoe het ons vergaat. We hopen dat jullie ervan kunnen genieten en dat je af en toe iets laat horen!

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1696
Totaal aantal bezoekers 93155

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2011 - 30 November -0001

Wonen en Werken op Bonaire

09 Maart 2020 - 30 November -0001

Quinta Chão de Lamas

Landen bezocht: