Moestuin - Reisverslag uit Chão de Lamas, Portugal van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Moestuin - Reisverslag uit Chão de Lamas, Portugal van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Moestuin

Blijf op de hoogte en volg Carola

26 Mei 2020 | Portugal, Chão de Lamas

We hebben sinds 3 dagen een moestuin! Yes! Dat betekent eerst een stukje grond aanwijzen (dat was niet zo moeilijk… er is hier erg veel grond, we zouden een agrarisch bedrijf kunnen beginnen in spruitjes of boerenkool..), vervolgens moet dat afgebakend met paaltjes de grond in, de grond eromheen gemaaid, stuk zelf omgeploegd en nog eens omgeploegd en pas dan kunnen er plantjes in. En dan volgt alle TLC (Tender, Love and Care). En water, natuurlijk! Vrijwel een dagtaak erbij dus.
Nu hebben wij hier in Portugal ook met dieren te maken. Wild boars (wilde zwijnen) toeven in ons bos boven en begeven zich nachtelijks naar beneden om tussen de wijnranken en rondom de sinaasappel- en mandarijnenboom (de plek dus van onze moestuin) in de grond te wroeten. Je ziet de sporen van hun afdaling als een soort glijbaan tussen de verschillende terrassen. Iedere keer als ik dat zie, heb ik een Asterix en Obelix plaatje van wild enthousiaste everzwijnen die op hun gat met hun poten in de lucht naar beneden roetsjen in mijn hoofd… Maar je moet er toch niet aan denken wat deze Wild Boars kunnen aanrichten in een pas aangelegde moestuin..  Maar Portugal zou geen Portugezen hebben als daar niet een eenvoudige, goedkope doch afdoende oplossing voor gevonden zou zijn! Een oranje plastic folie met gaten, tussen de paaltjes! Daar schrikken ze zo van, dan lopen ze er met een grote boog omheen. Ja, beetje dom zijn ze wel, deze zwijnen, dat stukje klopt in ieder geval met Asterix en Obelix.
De moestuin is meer Wim z’n ding. Enthousiast heeft hij daar 12 sla-plantjes (in de aanbieding: 12 stuks voor 60 cent), 15 tomaten plantjes, meloenen, paprika’s etc. geplant en iedere dag gaat ie er zeker 2 x heen om te kijken en te bewateren. Ik heb niet zoveel met een moestuin. Fruit vind ik leuk, maar een moestuin vind ik een beetje zonde van de energie. Tegen de tijd dat bij ons de sla geoogst kan worden, is dat overal zo en kost ie dus bijna niks in de winkel. En overal is bij vrijwel alle Portugezen… als je erop gaat letten heeft eigenlijk iedereen wel een moestuin! Dus wat professioneel gekweekt wordt gaat tegen bodemprijzen de deur uit in de winkel. En vaak zijn de tomaten daar mooier dan uit eigen tuin… Maar goed, laat ik de pret niet drukken! Een moestuin dus! En tegen de tijd dat de paprika’s klaar zijn, zijn ze dat allemaal tegelijkertijd. Dus alles moet ook tegelijkertijd genuttigd worden. Weggooien is na alle energie en inzet natuurlijk geen optie… We krijgen dus binnen kort “ de week van de sla”, gevolgd door “de week van de tomaat” , de “week van de meloen / courgette / pompoen / etc.” Ik hou jullie op de hoogte..
Nu moet mij wel iets anders nog van ’t hart. Misschien is zo’n moestuin toch niet zo’n slecht idee. Onze buurman is een notoire complot-denker. Bijzonder hoe standvastig en onvermurwbaar een complot-denker is. Argumenten en redelijkheid worden eenvoudigweg genegeerd en feiten worden verdraaid. Toch is het echt een aardige buurman, maar hij kan volkomen doordraaien over dit soort onderwerpen, in zijn strakke zekerheid over zijn gelijk. We hebben veel tijd met hem doorgebracht in onze keuken en geluisterd naar zijn theorieën en overtuigingen. Na enkele avonden zijn we politieke onderwerpen en onderwerpen prone voor complot-denken maar gaan mijden. Dat hielp en de avondjes werden gezelliger! In mijn ervaring heeft het geen enkele zin om een complot-denker enige redelijkheid te willen bijbrengen. Of ik snap echt niet hoe dat moet. Hieraan heb ik wel overgehouden dat het voor een complot-denker moeilijk moet zijn om te leven. Het lijkt chaos in dat hoofd en voortdurend heerst er een soort paranoïde angst voor Big Brother en politici die ‘zijn leven’ op een negatieve manier willen beïnvloeden.
Met betrekking tot Corona voorspelt hij enkel hel en verdoemenis. Corona is in zijn wereld uiteraard in het lab door mensen ontwikkeld (vooral door Bill Gates, want hij heeft een patent op het vaccin) en was bedoeld om de wereld economie omver te helpen en is eigenlijk een soort proef voor een dodelijker en veel meer verwoestend virus, wat dus ergens de komende jaren zijn weg naar buiten zal weten te vinden. Zijn dringende adviezen: al je geld van de bank halen (die gaan allemaal omvallen) en een moestuin aanleggen! Self-supporting worden, niet afhankelijk hoeven zijn van een overheid, de supermarkt of je buren.  En ja, stel dat de buurman ooit een beetje gelijk gaat krijgen, dan is self-supporting zijn, geen slecht begin. Nu hebben we dus fruit en groenten, wellicht gaan we starten met kippen, dan is ons menu compleet en kunnen we de hongerwinter goed en zonder hulp doorkomen. En, behalve dat, hebben we natuurlijk wijn!! Yes! En we hebben genoeg wijn om zeker 3 hongerwinters door te komen! Dronken nog wel… en dat lijkt me om te overleven beslist een noodzaak, mocht 't ooit toch zover gaan komen...

• 27 Mei 2020 - 00:40

Ghislaine:

Wat een leuk stukje weer! Ik dacht dat TLC voor 'tender loving care' stond :-)
    Hilarisch, die buurman met z'n complottheorieën! Vermoeiend ook ja, ik snap helemaal dat je dan bepaalde onderwerpen maar uit de weg gaat. Maar dat idee van zelfvoorzienend zijn, ja daar zit wel wat in, al is het maar de lol die je hebt dat je alles zelf hebt geproduceerd. Ik wacht met smart op de week van de sla, ik ben hier ook begonnen, eerst kruiden en toen wat groente en het groeit als kool! Nouja, sla eigenlijk ;-)