Een dagje op de Quinta - Reisverslag uit Chão de Lamas, Portugal van Carola Roeters - WaarBenJij.nu Een dagje op de Quinta - Reisverslag uit Chão de Lamas, Portugal van Carola Roeters - WaarBenJij.nu

Een dagje op de Quinta

Blijf op de hoogte en volg Carola

07 April 2020 | Portugal, Chão de Lamas

Hoe ziet ons dagelijks leven er nu uit, op de quinta? We zijn hier nu 4 weken en ja er begint wel iets van een dagelijks leven zich af te spelen. Uiteraard wel gekleurd door Corona, maar zo’n nieuw leven maakt de acceptatie van wat nu niet kan wel makkelijker.
Het opstaan begint een uurtje later dan voorheen. Nu we met ‘pensioen’ zijn hoeven we niet meer zo strikt in de opstaan tijden te zijn. Dat uurtje later is gewoon wel echt fijn. Maakt toch dat je prettiger wakker wordt en omdat we hier veel beter slapen dan op Bonaire (minder warm), voegt zo’n uurtje extra echt wel wat toe. Opstaan is dus om 07:45 uur.

Eerste gang is naar één van de 3 (bekende) vogelnestjes, om te zien of de vogeltjes al uitgevlogen zijn. Foto maken van t nestje lukte niet helaas: te verborgen.

Ontbijt is buiten, in ’t zonnetje!

Rond 09:00 uur komen de ‘mannen’, die ons helpen met ploegen, snoeien, bouwen etc. Regelmatig zijn ze met z’n 3-en: 2 gaan zich met de druiven bemoeien (ploegen en opbinden) en de derde gaat het snoeiwerk van de fruitbomen verder afronden. Er staan hier heul veul van die bomen, dus da’s best een klus. Zelf ben ik in de ochtend ook vaak buiten. Of ik werk in de tuin ergens (vooral citroenen / sinaasappels / mandarijnen plukken..) of ik ben in huis bezig: met name het schoonmaken is een uitdaging hier…. De keuken is inmiddels ook mijn domein. Nooit gedacht dat juist ik me als een volleerde huisvrouw zou gedragen, maar na 4 weken op de quinta moet ik dat (helaas?) wel toegeven. Geen idee of ik ’t lang ga volhouden. Maar dat zal de tijd leren.

De lunch is wederom: in ’t zonnetje! Op de foto’s met de mannen, een speciale vrijdagmiddag lunch.

In de middag volgt ons ‘uitje’! Of we gaan boodschappen doen in Coimbra of Miranda (dichterbij), of diesel halen voor de tractor. Moet ook gebeuren, bij voorkeur met een d-tour. Zien we ook nog wat van de omgeving! Dan sta ik in de middag weer wat te bakken: een citrusvruchten taart / mousse / merengue / marmelade etc.

Dan volgt de borrel: opnieuw in ’t zonnetje! We kunnen kiezen. Of naast t zwembad, onder de bloeiende appelbomen of hogerop met uitzicht over onze druifjes, die we overigens per dag zien groeien... beetje zon, beetje water en 't leven barst eruit! Prachtig!

Het avond eten is dan weer binnen. Het koelt wel behoorlijk af nog, na zonsondergang. We eten regelmatig met de buren, waarbij zij en ik afwisselend koken. We doen ons best, dus dat zijn ware tractaties en erg gezellig! En dan, zoals het boerenleven vraagt: vroeg in de veren! Nog even journaal kijken op die giga TV van ons, om op de hoogte te blijven van hoe het jullie allen vergaat in Nederland.

Okay… dit is iets te rooskleurig… april is ook regenmaand, we hebben dus al een paar dagen met grijze luchten en constante regen gehad. Dan is ‘t gewoon minder leuk hier. Het is dan koud, vochtig en somber. Fijn is wel dat 't dan de volgende dag weer compleet anders is: strakblauwe luchten, zon en warmte! Maar werken buiten als 't regent is gewoon niet prettig, gebruik van de tractor lukt niet en dus worden we dan gedwongen om binnen te blijven, nu ‘eropuit gaan’ ook niet mogelijk is. Er zijn nog zoveel kastelen en dorpjes te ontdekken, outdoor brunches te genieten, wijnen te proeven, landschappen te bewonderen. Ach ja. Netflixen is ook leuk.

• 07 April 2020 - 23:52

Ghislaine:

Niks mis met lekker genieten van dingen in de keuken te maken toch? Dat dat niet goed of genoeg zou zijn is ook maar een oordeel. En schoonmaken kan zo heilzaam zijn, ook al is het helemaal niet je hobby dan krijg je er toch vaak een opgeruimd hoofd van, herken je dat? Zo werkt dat bij mij wel.
    En oh wat herkenbaar, je zit in een nieuwe omgeving en je wilt zo lekker erop uit en dingen ontdekken en het kan nu niet. En als het weer dan ook nog tegenzit (dat hebben wij hier in California vandaag, het liedje 'it never rains in Southern California' is echt niet waar ;-) ) dan moet je weer wat anders bedenken om je te vermaken.
    Heel erg leuk om zo mee te lezen met jullie leven! Misschien kan ik ooit, als, dan, een keer op bezoek komen :-)

• 09 April 2020 - 13:20

Carola Roeters:

Hi Ghislaine, ik geniet van dat kneuterige keukenleven! Maar het is in schril contrast met alle jaren hiervoor. Dus wel even wennen. Die regen is idd minder fijn, maar is goed voor de druifjes, olijven, citroenen en alle andere fruitbomen, dus we zijn er blij mee! Wat zou dat gezellig zijn als je langs zou komen! Met vrienden op de boerderij is het echt een feest! Zo leuk om dit goede leven hier te kunnen delen! We hebben nu gelukkig alle tijd om de appartementen in te richten en klaar te maken. (Hoera voor Ikea on-line!) Kunnen we van de zomer helemaal los met vrienden en familie!

• 13 April 2020 - 21:35

Ghislaine:

Ik hou vast aan dat beeld, ooit gezellig daar, samen aan een lange tafel met een wijntje erbij en allemaal fruit en heerlijke baksels